通常、科学技術的概念を図示するために用いられる方法はグラフとイラストレーションの組み合わせであるが、それらは複数の第3者がそれを見た時に概念の中に潜む事実を共通認識できるように制作されることが要求されるため、作者、観衆双方にとって、概念の透明性向上という作品本来の目的を逸脱しない限り、解釈の多様性は失われる。一方、従来の絵画作品では事実列挙をしないため、解釈の自由度が増すが、それそのものに科学技術的概念を伝える能力はなく、専ら作者の一方的なメッセージ伝達手段として利用されてきた。本作品は、紙面に表現された先人たちの理学的思考の結果に音声解説を付加することにより、作品が主張する普遍の科学技術的事実を共通認識できるように制作されている。Sara Steigerwald & Hiroyuki Tanaka
The traditional objective of a combination of scientific plots with illustrations tends to increase the visibility of the concept behind the data, and thus is directed towards convergence of diversity in viewer’s interpretations. Conventional paintings do not hinder this kind of diversity because they are, in contrast, not required to explicitly itemize the sharable facts in themselves. Therefore, they cannot propagate scientific concepts but unidirectional messages from painters to audiences. The current works attempt to share invariant scientific facts with audiences by qualitatively expressing the experimental results on a digital canvas in conjunction with auxiliary audio information. Sara Steigerwald & Hiroyuki Tanaka