山住勝広(やまずみ・かつひろ)
関西大学文学部教授。博士(学術)。
日本学術振興会・学術システム研究センター専門研究員。
ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター客員研究員、カリフォルニア大学ロサンゼルス校(UCLA)初等教育研究革新センター客員研究員を歴任。
Learning, Culture and Social Interaction(Elsevier)編集委員、Journal of Russian and East European Psychology(M. E. Sharp)編集委員。
ヨーロッパ組織研究学会(European Group for Organizational Studies: EGOS)2013年 That’s Interesting Awardを受賞。
これまで、「文化・歴史的活動理論(cultural-historical activity theory)」の枠組みを応用し、学校やコミュニティにおける教育実践の歴史的に新しい活動システムの生成について、理論的かつ実証的な研究を進めてきた。そこでは、分離・隔絶されたバラバラの個人的行為という学習の支配的なあり方を打ち破る学習活動のデザインと創造をめざして、教師、子ども、現実社会における多様な参加者たちが協働して「拡張的学習(expansive learning)」を生み出すような形成的介入に取り組み、得られたデータの分析と新たな概念構築を積み重ねてきた。とりわけ、自分たち自身の新しい協働的な活動システムを集団的に創り出していくエージェンシーを拡張する学習の生成を、近年の研究の焦点としている。
研究業績については、researchmapのページをご覧ください。
主要出版物
- 山住勝広 (2017).『拡張する学校—協働学習の活動理論』東京大学出版会.
- 山住勝広編著、岐阜市立長良小学校企画・編集協力 (2017).『子どもの側に立つ学校—生活教育に根ざした主体的・対話的で深い学びの実現』北大路書房.
- 山住勝広・エンゲストローム, Y. 共編著 (2008).『ノットワーキング—結び合う人間活動の創造へ』新曜社.
- 山住勝広 (1998).『教科学習の社会文化的構成—発達的教育研究のヴィゴツキー的アプローチ』勁草書房.
- Yamazumi K. (2017) Engaging children in reading activity through collaboration in a Japanese elementary school: An activity-theoretical case study. In C. Ng, & B. Bartlett (Eds.), Improving reading and reading engagement in the 21st century: International research and innovation (pp. 205-229). Singapore: Springer.
- Yamazumi K. (2016) Quality assurance in teacher education: Implications for promoting student learning. In C. Ng, R. Fox, & M. Nakano (Eds.), Reforming learning and teaching in Asia-Pacific universities: Influences of globalised processes in Japan, Hong Kong and Australia (pp. 381-401). Singapore: Springer.
- Yamazumi, K. (2013). Beyond traditional school learning: Fostering agency and collective creativity in hybrid educational activities. In A. Sannino, & V. Ellis (Eds.), Learning and collective creativity: Activity-theoretical and sociocultural studies (pp. 61-76). New York: Routledge.
- Yamazumi, K. (2009). Expansive agency in multi-activity collaboration. In A. Sannino, H. Daniels & K. Gutiérrez (Eds.), Learning and expanding with activity theory (pp. 212-227). New York: Cambridge University Press.
- Yamazumi, K. (2009). Not from the inside alone but by hybrid forms of activity: Toward an expansion of school learning. Actio: An International Journal of Human Activity Theory, 2, pp. 35-55.
- Yamazumi, K. (2008). A hybrid activity system as educational innovation. Journal of Educational Change, 9(4), pp. 365-373.
- Yamazumi, K. (2007). Human agency and educational research: A new problem in activity theory. Actio: An International Journal of Human Activity Theory, 1, pp. 19-39.
- Yamazumi, K. (2006). Activity theory and the transformation of pedagogic practice. Educational Studies in Japan: International Yearbook of Japanese Educational Research Association, 1, pp. 77-90.